Catalizatorul consuma oxigenul din gazele de evacuare, iar monoxidul de carbon, hidrocarburile si oxizii de azot sunt transformati in CO2, apa si azot. Si am precizat mai sus, catalizatoarele se pot distruge prin infundare, rupere sau topire! Cand iti da eroarea de CATALIZATOR DEFECT, nu poti afla in ce stadiu este numai daca-l demontezi si-l verifici
Sunt cativa termeni de baza in functionarea ECU pe baza semnalelor primite de la prima sonda lambda si stadiul de functionare al motorului raportat la timp, dar care adesea se confunda sau nu se utilizeaza corespunzator( si am vazut in acest topic
)
1.
Open Loop (bucla inchisa)
Apare cand motorul este pornit si ECU intra in Open Loop
calculeaza ratia aer/benzina NUMAI pe baza semnalelor/intrarilor de la ECT senzor(temp. agent racire) si MAF( Mass Air Flow). Sistemul ramane in OP pana cand:
-temperatura motorului ajunge la 40 grd C;
-sonda lambda 1 este incalzita(600 grd C) si functioneaza corespunzator;
-timpul de operare ECU este setat;
Dupa indeplinirea conditiilor de mai sus, ECU trece in
2.
Closed Loop( bucla inchisa) si functioneaza pentru ratia aer/benzina pe baza semnalelor de la sonda lambda astfel incat se mentina amestecul stoichiometric.
3.
Safe Mode ( lampa bord)-daca Check Engine flameaza sau sta aprins pe intreaga pictograma, ECU depisteaza in DTC erori si apoi comuta functionarea motorului in ‘Safe Mode’ si te poti deplasa in siguranta pana acasa sau la cel mai apropiat service. ECU a setat valori implicite pentru a salva situatia de moment, iar motorul functioneaza cu putere redusa si consum de combustibil!
4. Situatia grava daca ‘Check Engine’este pe jumatate colorat- ECU este in
Limp Mode( lampa Check Engine pe jumatate rosie) cand senzorii de baza pentru functionarea motorului sunt afectati( MAP, MAF), circuit electric sistem franare. Daca se continua utilizarea motorului iti asum riscuri mari. Pe modul LIMP motorul trebui oprit in secunda 2.
Cu catalizator defect ECU nu semnalizeaza Limp Mode, aici intra a doua sonda Lambda care monitorizeaza catalizatorul dar si prima pentru ca O2 este afectat din cauza defectiunii din motor ( combustie, consum ulei). Cand prima sonda este defecta ECU intra in Open Loop si semnalizeala la bord si creste si consumul de benzina, performantele motorului sunt afectate, etc.
. Tu ai o problema la catalizator si este datorata probabil unui consum ridicat de ulei. Ce poti sa faci:
- completezi uleiul;
- nu mai folosesti motorul pana cand nu demontezi catalizatorul si vezi starea lui;
- daca este infundat
se curata;
- daca spart/topit-se schimba;
-montezi, stergi erorile si vezi ce apare;
- daca motorul consuma ulei si benzina intr-un ritm rapid, reparatii.
Lucrurile sunt simple
ps. In vara am planificat si eu sa demontez catalizatorul/o sa fac un tutorial cu curatirea lui!