TUTORIAL_Verificare/remediere defecte la motorul electric pentru actionare geam lateral sofer/pasager

Avatar utilizator
dedant68
Viteza 6
Mesaje: 643
Membru din: Mar Noi 28, 2017 8:09 pm
Localitate: Craiova, Voinesti(DB), Targoviste, Plymouth(United Kingdom)
Contact:

TUTORIAL_Verificare/remediere defecte la motorul electric pentru actionare geam lateral sofer/pasager

Mesaj de dedant68 »

Salut,
Astazi am ridicat de la curier un motor de actionare geam lateral la un Mini Cooper, motorul fiind al user-ului "RAZLAVRIC"
Date tehnice: motor de c.c cu excitatie separata, campul magnetic fiind produs de doi magneti permanenti pozitionati diametral opus(180 grd.), iar circuitul rotoric este alimentat prin intermediul colectorului(redresor mecanic) si a doua perii colectoare. Colectorul cu infasurarea rotorica sunt dispuse pe un ax de otel cu d=8,5 mm, iar colectorul cu d=12 mm este format din 12 lamele colectoare din Cu si izolate electric fata de ax prin micanita(un bun material electroizolator folosit la masini si aparate electrice). Axul la partea superioara are un profil de tip elicolidal (se angreneaza cu roata melcata a mecanismului, iar la partea inferiora este cilindric si asigura rotirea intr-o bucsa de Cu-grafit.
Tensiunea nominala de alimentare a circuitului rotoric U=12V c.c
Etape de lucru:
1. Alimentarea motorului cu tensiune continua de la o sursa c.c de 12 V - motorul nu functioneaza ;) (foto 1)
A.Demontarea si verificarea reperelor componente
2. Demontarea/separare motorului fata de angrenaj_se foloseste un imbus de 3mm cu ajutorul caruia se desurubeza cele 4 suruburi( foto 2). Dupa desurubare se trage axial maximum 5 mm de motor in partea dreapta, tinand cu mana stanga angrenajul mecanic. Apoi cu o surubelmita de dimensiune mica se scot cele doua capace de PVC protectoare ale locasurilor de culisare pentru perilor colectoare si arcurilor de presiune. Lucrati cu gija sa nu distrugeti capacele sau sa pierdeti arcurile care sunt comprimate! (foto 3 si foto 4)
3. Dupa inlaturarea capacelor si a arcurilor se desprinde cu grija rotorul si carcasa cu magneti fata de mecanism ( foto 5,6 si 7).
4. La prima analiza a arcurilor si periilor colectare, am identificat o perie blocata si un arc care este diferit de cel orginal-pare sa fie inlocuit, este mai scurt si are o forta elastica mai mica decat cel original :!: De fapt si pe capul a doua suruburi sunt urme de fortare-se pare ca nu s-a lucrat cu un imbus calibrat ;)
5. Verificarea circuitului rotoric/ rezistenta de izolatie fata de ax ( trebuie sa fie infinita). Se foloseste o sursa de 230 V c.a si o lampa de verificare (practic tensiunea de verificare trebuie sa fie 5-20 ori fata de tensiuna nominala ). Se verifica functionarea lampii/ce ating sondele de verificare-lampa trebuie sa lumineze( foto 8).
6. Se conecteaza o sonda pe axul rotorului, iar cea de-a doua se misca pe suprafata colectorului –lampa nu trebuie sa se aprinda la un rotor in stare buna de functionare( rezultat bun/rotor in parametrii _R=infinit/foto 9).
7.Verificarea circuitului contact/fisa – perie colectoare. Se verifica continuitatea cu Ohmmetru, rezistenta masurata trebuie sa fie minima/practic ZERO. Daca masurarea indica “OL” , rezistenta circuitu este infinita=circuit intrerupt. Din cele doua verificari se constata ca R=0, rezulta circuite in parametrii( foto 10)
8.Curatarea colectorului_in timpul functionarii motoarelor de c.c, colectorul se uzeaza(santuri pe colector), iar canalele separatoare dintre lamele se incarca cu praf de grafit, ceea ce conduce la inrautatirea comutatiei, aparitia scanteilor la colector si pierdere de putere. Acesta este un motor de putere mica si singura intretinere este curatarea colectorului cu o panza/carpa mai abraziva( prosop uzat si bine uscat). Nu se curata cu HARTIE ABRAZIVA!! deoarece apar santuri fine care uzeaza rapid periile colectoare si rezulta depuneri de grafit in circuitul rotoric( cale de conductivitate si pierderi electrice!). Se introduce axul intr-o bucata de furtun pentru protejare la strangere(foto 11), apoi se prinde intr-o menghina avnd colectorul la partea superioara. Se roteste bucata de prosop pe colector pana cand se obtine o suprafata curata( foto 12, foto 13). Cu o surubelmita lata ascutita se curata canalele colectorului de praf de carbune printr-o singura tragere dispre colector catre ax( aveti grija sa nu zgariati colectorul!)_foto 14.
9. Curatarea carcasei colectorului_in timpul functionarii apar depunezi de praf grafit, praf care se depune in carcasa izolata. Se curata cu o surubelnita mica si carpa moale din bumbac. foto 15.
B.Pregatirea pentru MONTAJ/Montarea reperelor
10. Se aplica vaselina pentru mecanisme pe axul principal care intra in angrenaj cu roata melcata, dar si pe capatul axului care intra in bucsa( cantitati mici, nu exagerati!) foto 16
11. Se curata la final si colectorul cu spray pentru circuite electrice/degresare finala.
12. Am inlocuit arcul cu probleme( am o cutie cu 1001 „nimicuri importante,” :) si am deblocat peria corespunzatoare¬_foto 17
13. Se introduce rotorul in carcasa statorului cu grija pentru a nu lovi magnetii si se pozitioneaza axul pe busa carcasei( rotatie) foto 18
14.Se introduce kit-ul rotor-stator cu axul mec in mecanism, dar nu se preseza pe carcasa, practic se pastreaza o distanta de 6-7 mm pentru fixarea arcurilor si capacelor PVC pentru blocarea periilor. Atentie_cand se introduce rotorul, periile trebuie deplasate in exterior in locas, astfel incat sa intre in contact cu colectorul, si apoi se introduc cele doua arcuri! Lucrati cu rabdare si grija sa nu deteriorati arcurile sau capacele... nu sunt piese de schimb si nu se gasesc in comert :!: _foto 19
C.Verificarea functionarii motorului
15. Se verifica tensiunea sursei in gol( U=12,2 V) foto 21. Se conecteaza sursa la motor si se masoara tensiunea la borne. Motorul functineaza silentios si normal, iar tensiunea la borne este 11,7 V ( se constata o cadrea de tensiune de 0,5 V in circuitul rotoric/ valoare normala_foto 22)
Motorul se va expedia prin curier userului :)

Numai bine,
Fişiere ataşate
1
1
2
2
3
3
4
4
5
5
6
6
7
7
8
8
9
9
10
10
Ultima oară modificat Mie Iul 04, 2018 4:42 pm de către dedant68, modificat de 6 ori în total.
Imagine Imagine Imagine
Avatar utilizator
dedant68
Viteza 6
Mesaje: 643
Membru din: Mar Noi 28, 2017 8:09 pm
Localitate: Craiova, Voinesti(DB), Targoviste, Plymouth(United Kingdom)
Contact:

Re: TUTORIAL_Verificare/remediere defecte la motorul electric pentru actionare geam lateral sofer/pasager

Mesaj de dedant68 »

Continuare foto 11-18 :)
Fişiere ataşate
11
11
12
12
13
13
14
14
15
15
16
16
17
17
18
18
Imagine Imagine Imagine
Avatar utilizator
dedant68
Viteza 6
Mesaje: 643
Membru din: Mar Noi 28, 2017 8:09 pm
Localitate: Craiova, Voinesti(DB), Targoviste, Plymouth(United Kingdom)
Contact:

Re: TUTORIAL_Verificare/remediere defecte la motorul electric pentru actionare geam lateral sofer/pasager

Mesaj de dedant68 »

Foto finale 19-22 :mrgreen:
Fişiere ataşate
19
19
20
20
21
21
22
22
Imagine Imagine Imagine
razlavric
Membru nou
Mesaje: 10
Membru din: Vin Mai 04, 2018 9:33 am
Localitate: BUCURESTI

Re: TUTORIAL_Verificare/remediere defecte la motorul electric pentru actionare geam lateral sofer/pasager

Mesaj de razlavric »

dedant68 scrie:Salut,
Astazi am ridicat de la curier un motor de actionare geam lateral la un Mini Cooper, motorul fiind al user-ului "RAZLAVRIC"
Date tehnice: motor de c.c cu excitatie separata, campul magnetic fiind produs de doi magneti permanenti pozitionati diametral opus(180 grd.), iar circuitul rotoric este alimentat prin intermediul colectorului(redresor mecanic) si a doua perii colectoare. Colectorul cu infasurarea rotorica sunt dispuse pe un ax de otel cu d=8,5 mm, iar colectorul cu d=12 mm este format din 12 lamele colectoare din Cu si izolate electric fata de ax prin micanita(un bun material electroizolator folosit la masini si aparate electrice). Axul la partea superioara are un profil de tip elicolidal (se angreneaza cu roata melcata a mecanismului, iar la partea inferiora este cilindric si asigura rotirea intr-o bucsa de Cu-grafit.
Tensiunea nominala de alimentare a circuitului rotoric U=12V c.c
Etape de lucru:
1. Alimentarea motorului cu tensiune continua de la o sursa c.c de 12 V - motorul nu functioneaza ;) (foto 1)
A.Demontarea si verificarea reperelor componente
2. Demontarea/separare motorului fata de angrenaj_se foloseste un imbus de 3mm cu ajutorul caruia se desurubeza cele 4 suruburi( foto 2). Dupa desurubare se trage axial maximum 5 mm de motor in partea dreapta, tinand cu mana stanga angrenajul mecanic. Apoi cu o surubelmita de dimensiune mica se scot cele doua capace de PVC protectoare ale locasurilor de culisare pentru perilor colectoare si arcurilor de presiune. Lucrati cu gija sa nu distrugeti capacele sau sa pierdeti arcurile care sunt comprimate! (foto 3 si foto 4)
3. Dupa inlaturarea capacelor si a arcurilor se desprinde cu grija rotorul si carcasa cu magneti fata de mecanism ( foto 5,6 si 7).
4. La prima analiza a arcurilor si periilor colectare, am identificat o perie blocata si un arc care este diferit de cel orginal-pare sa fie inlocuit, este mai scurt si are o forta elastica mai mica decat cel original :!: De fapt si pe capul a doua suruburi sunt urme de fortare-se pare ca nu s-a lucrat cu un imbus calibrat ;)
5. Verificarea circuitului rotoric/ rezistenta de izolatie fata de ax ( trebuie sa fie infinita). Se foloseste o sursa de 230 V c.a si o lampa de verificare (practic tensiunea de verificare trebuie sa fie 5-20 ori fata de tensiuna nominala ). Se verifica functionarea lampii/ce ating sondele de verificare-lampa trebuie sa lumineze( foto 8).
6. Se conecteaza o sonda pe axul rotorului, iar cea de-a doua se misca pe suprafata colectorului –lampa nu trebuie sa se aprinda la un rotor in stare buna de functionare( rezultat bun/rotor in parametrii _R=infinit/foto 9).
7.Verificarea circuitului contact/fisa – perie colectoare. Se verifica continuitatea cu Ohmmetru, rezistenta masurata trebuie sa fie minima/practic ZERO. Daca masurarea indica “OL” , rezistenta circuitu este infinita=circuit intrerupt. Din cele doua verificari se constata ca R=0, rezulta circuite in parametrii( foto 10)
8.Curatarea colectorului_in timpul functionarii motoarelor de c.c, colectorul se uzeaza(santuri pe colector), iar canalele separatoare dintre lamele se incarca cu praf de grafit, ceea ce conduce la inrautatirea comutatiei, aparitia scanteilor la colector si pierdere de putere. Acesta este un motor de putere mica si singura intretinere este curatarea colectorului cu o panza/carpa mai abraziva( prosop uzat si bine uscat). Nu se curata cu HARTIE ABRAZIVA!! deoarece apar santuri fine care uzeaza rapid periile colectoare si rezulta depuneri de grafit in circuitul rotoric( cale de conductivitate si pierderi electrice!). Se introduce axul intr-o bucata de furtun pentru protejare la strangere(foto 11), apoi se prinde intr-o menghina avnd colectorul la partea superioara. Se roteste bucata de prosop pe colector pana cand se obtine o suprafata curata( foto 12, foto 13). Cu o surubelmita lata ascutita se curata canalele colectorului de praf de carbune printr-o singura tragere dispre colector catre ax( aveti grija sa nu zgariati colectorul!)_foto 14.
9. Curatarea carcasei colectorului_in timpul functionarii apar depunezi de praf grafit, praf care se depune in carcasa izolata. Se curata cu o surubelnita mica si carpa moale din bumbac. foto 15.
B.Pregatirea pentru MONTAJ/Montarea reperelor
10. Se aplica vaselina pentru mecanisme pe axul principal care intra in angrenaj cu roata melcata, dar si pe capatul axului care intra in bucsa( cantitati mici, nu exagerati!) foto 16
11. Se curata la final si colectorul cu spray pentru circuite electrice/degresare finala.
12. Am inlocuit arcul cu probleme( am o cutie cu 1001 „nimicuri importante,” :) si am deblocat peria corespunzatoare¬_foto 17
13. Se introduce rotorul in carcasa statorului cu grija pentru a nu lovi magnetii si se pozitioneaza axul pe busa carcasei( rotatie) foto 18
14.Se introduce kit-ul rotor-stator cu axul mec in mecanism, dar nu se preseza pe carcasa, practic se pastreaza o distanta de 6-7 mm pentru fixarea arcurilor si capacelor PVC pentru blocarea periilor. Atentie_cand se introduce rotorul, periile trebuie deplasate in exterior in locas, astfel incat sa intre in contact cu colectorul, si apoi se introduc cele doua arcuri! Lucrati cu rabdare si grija sa nu deteriorati arcurile sau capacele... nu sunt piese de schimb si nu se gasesc in comert :!: _foto 19
C.Verificarea functionarii motorului
15. Se verifica tensiunea sursei in gol( U=12,2 V) foto 21. Se conecteaza sursa la motor si se masoara tensiunea la borne. Motorul functineaza silentios si normal, iar tensiunea la borne este 11,7 V ( se constata o cadrea de tensiune de 0,5 V in circuitul rotoric/ valoare normala_foto 22)
Motorul se va expedia prin curier userului :)

Numai bine,
Multumesc pentru aceste descriere tehnica a motorasului precum si etapele de interventie pentru o functionare normala a motorasului.In acest timp cat a fost motorasul in service am montat un alt motoras luat sh si acelasi lucru nu functioneaza decat o zi si dupa trebuie sa dai un soc mecanic pentru a functiona.
Multumesc .
Avatar utilizator
Sharpe
Veteran
Mesaje: 2177
Membru din: Sâm Iul 11, 2009 10:17 am
Localitate: Bucuresti

Re: TUTORIAL_Verificare/remediere defecte la motorul electric pentru actionare geam lateral sofer/pasager

Mesaj de Sharpe »

felicitari .....dar care mecanic face asa ceva....cam greu ...poate un pasionat
am si eu unul cu prb sper sa am chef de el ....
.......ghost...
Avatar utilizator
MiniRC31
Viteza 6
Mesaje: 811
Membru din: Lun Iul 04, 2016 11:27 pm

Re: TUTORIAL_Verificare/remediere defecte la motorul electric pentru actionare geam lateral sofer/pasager

Mesaj de MiniRC31 »

Sharpe scrie:felicitari .....dar care mecanic face asa ceva....cam greu ...poate un pasionat
am si eu unul cu prb sper sa am chef de el ....
baga 2xpumni si il rezolvi!!!
de la voi am "invatat" asta :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Drive safe and keep the wheels down
Scrie răspuns