Tutorial_Lichidul de racire al motorului: informatii, teste si verificari

Avatar utilizator
dedant68
Viteza 6
Mesaje: 643
Membru din: Mar Noi 28, 2017 8:09 pm
Localitate: Craiova, Voinesti(DB), Targoviste, Plymouth(United Kingdom)
Contact:

Tutorial_Lichidul de racire al motorului: informatii, teste si verificari

Mesaj de dedant68 »

Salut,
O atentie trebuie acordata si sistemului de racire al motorului la Mini Cooper, si aici doresc sa accentuez rolul/importanta, si cel mai important, calitatea agentului de racire. Astazi am vazut la un amic un radiator de Al pentru un Audi A4 2.0 din 2008, gaurit in cel putin 10 locur :!: . Persoana a demontat radiatorul in vederea rezolvarii unei mici gauri, dar dupa o analiza a situatie(curatare aprofundata a radiatorului) amai descoperit alte gauri. Practic, partea inferioara este compromisa, si de altfel tot radiatorul. Amicul are automobilul din 2011 si nu a inlocuit lichidul de racire niciodata :!: decat a completat pana la nivel. Rolul lichidului de racire este cunoscut, dar acesta trebuie sa indeplineasca si conditia concentratiei corecte apa demineralizata +antigel, 50% : 50% ), iar compusii chimici sa asigurea un bun transfer de caldura sa protejeze motorul impotriva inghetului si sa inhibe coroziunea. Ceea ce trebuie sa facem, este ca obligatoriu la 3 ani sa inlocuim lichidul de racire cu unul care prescris de catre manual, dar si sa verificam periodic( 6 luni) starea conductivitatii electrice a agentului de racire. Un agent de racire impropriu, uzat si cu particule metalice, devine un conducator de electricitate. Lichidul in cauza va transfera pierederile de curent din echipamentele cu defectiuni, si astfel va intretine fenomenul de electroliza si eroziune electrochimica a metalelor cu care intra in contact si in special aluminiul. Practic, intr-o perioada de timp, care poate dura de 5-6 luni pana la 2 ani, depinde de gradul de conductivitate, radiatorul de Al este scos din functiune din cauza acestui fluid. Un lichid agresiv ataca si motorul :!:
Fenomenul: In cazul in care un echipament(ex. compresorul aer conditionat, motor ventilator habitaclu, motoare de actionare in general) nu are contactul de MINUS corect conectat la masa automobilului(minus), rezistenta electrica de contact nu mai este minima( aproape de ZERO). In aceste puncte de conexiune apare o rezistenta mare, iar curentul va circula si pe trasee de rezistenta mai mica, unul fiind agentul de racire care contine impuritati metalice si si-a pierdut din proprietati. Cum putem verifica:
Am testat pe R56 al meu( cu aceasta ocazie l-am verificat si pe fostul proprietar care mi-a spus ca a inlocuit lichidul anul trecut in vara :mrgreen: )
Se foloseste un aparat de masura/multimetru care are domeniul de masurare pentru tensiune electrica continua
1. Motor oprit/rece
- se verifica daca voltmetru functioneaza si exista tensiune electrica( proba de tensiune) U=12,7 V (corecte/acumulator in parametrii)
-se comuta comutatorul voltmetrului pe domeniul tensiunea continual 0-20V c.c
-se conectrea sonda de masa/negativa/COM a voltmetrului la borna MINUS a acumulatorului(folosirea crocodilului);
-sonda pozitiva a voltmetrului de introduce in vasul de expansiune astfel incat sa intre in contact cu lichidul de racire din vas;
Daca tensiune citita este mai mare de 0,3 V(300 mV) lichidul de racire trebuie inlocuit.
Se observa ca U=0V (corect
2. Motor pornit(faza lunga in functiune) si se pastreaza conexiunile de mai sus
Daca tensiunea masurata < 0,1 V (100 mV) lichidul este in parametrii;
U=0V si pentru aceasta proba=corect)
Daca tensiunea este intre 100 mV si 200 mV / (0,1-0,2)V, indicat sa se inlocuiasca lichidul pentru ca sunt conditii pentru electroeroziune, sau sa se verifice conexiunile la masa;
Daca U>200 mV se inlocuieste urgent lichidul de racire.
Practic tensiunea masurata trebuie sa fie mai mica de 0,1 V. Daca tensiunea depaseste valoarea 0,1V, trebuie testate cateva echipamente electrice pentru a vedea care dintre acestea au contacte slabe la masa. Motor pornit: Se cupleaza/comanda de ex: vetilatorul, aerul conditioant, actionare electrica geamuri, in general motoarele de curent continuu. Daca in timpul ON/OFF cu aceste echipamente se observa deviatii ale acului indicator al voltmetrului sau modificari majore ale afisajului voltmetru digital), aceste sunt ’socuri electrice din contacte’ care reprezinta chiar contactele necorespunzatoare la masa ale acestor echipamente(se remediza prin refacerea contactelor la masa, curatare contacte/strangeri).
De asemenea, un antigel de calitate si o verificare a echipamentelor electrice previne aceasta problema, dar preventiv si cu bune rezulate sunt si aditivii pentru lichidul de racire. Un aditiv introdus in lichidul de racire mentine un pH >7 ( sub 7 lichidul devine acid) si blocheaza coroziunea. Dupa 40.000 km glicolul se deterioreaza, iar efectele coroziunii vor fi vizibile, de aceea inlocuirea se face la 3 ani sau 40.000 km.
In vara voi efectua a doua verificarea pe lichid. Timpul de lucru max. 5 min :)

Numai bine si fara defectiuni la Mini Cooper :D
Fişiere ataşate
Verificarea tensiunii acumulatorului in gol
Verificarea tensiunii acumulatorului in gol
Motor nepornit
Motor nepornit
Motor pornit (functionare ralanti)
Motor pornit (functionare ralanti)
Ultima oară modificat Mar Feb 13, 2018 2:27 pm de către dedant68, modificat 1 dată în total.
Imagine Imagine Imagine
Avatar utilizator
dedant68
Viteza 6
Mesaje: 643
Membru din: Mar Noi 28, 2017 8:09 pm
Localitate: Craiova, Voinesti(DB), Targoviste, Plymouth(United Kingdom)
Contact:

Re: Tutorial_verificarea conductivitatii lichidului de racire

Mesaj de dedant68 »

Un tip de aditiv.
Fişiere ataşate
Aditiv lichid racire.jpg
Imagine Imagine Imagine
Avatar utilizator
dedant68
Viteza 6
Mesaje: 643
Membru din: Mar Noi 28, 2017 8:09 pm
Localitate: Craiova, Voinesti(DB), Targoviste, Plymouth(United Kingdom)
Contact:

Re: Tutorial_verificarea conductivitatii lichidului de racire

Mesaj de dedant68 »

Despre antigel si lichidul de racire

Cele mai multe produse antigel sau lichid de racire preparat pe baza de etilenglicol si cobinate cu aditivi i pentru prevenirea coroziunii, lubrifierea etanarilor si a pompelor de circulatie a agentului de racire, avand functia de baza de transfer a caldurii de la metal catre exterior. In mod normal lichidul de racire se prepara prin ameste cu apa demineralizata in procente egake, 50% : 50% . Acest mod de preparare ofera o protectie la inghet de pana la -34 grd.C si la supraincalzire / fierbere de pana la 265 grd.C. Totusi, anticelul nu se utilizeaza in combinatie de maximum 70% in ameste cu apa demineralizata.
Pe piata la vanzare cel mai vandut este antigelul de tip verde care are o durata stabila de functionare de 3 ani sau 40.000 km. Acesta contine silicati, fosfati si compusi ai borului cu rol de inhibare a coroziunii si mentinere a unui grad optim de alcalinitate pentru lichidul de racire. Daca lichidul ramane cu structura achimica d e tip alcalin, coroziune este sub control dar echipamentele din sistemul de racire. Trebuie mentionat ca pe parcursul functionarii si sub actiunea factorilor specifici(temperatura, impuritati, factori mecanici) inhibitorii de coroziune se degradeaza( pierd din proprietati), protectia impotriva electro-coroziunii este diminuata, si de aceea se impune inlocuirea.
Cum spuneam anterior, aluminiu este deosebit de vulnerabil la electro-coroziune si cele mai multe autovehicule au radiatoarele precum si alte componente din aluminiu sau alieze in sistemul de racire.
Varianta 'Long Life'
O alternativa la la varianta clasica ( cel verde), este antigelul de culoare portocalie/orange sau rosie, cunoscut sub numele de ’long life’ care prelungeste durata de utilizare a lichidului de racire. Varianta este tot de baza de glicol, numai ca antigelul orange/rosu contine un alt tip de inhibitor de coroziune, care are o durata de viata mai mare decat silicatii, fosfatii si compusi ai borului. Antigelul de tip ’long life’ contine acizi organici care protejeaza partile motorului impotriva coroziunii. Foarte important este ca antigelul verde nu se amesteca cu un antigel ’long life’ apar reactii intre acizii organici din ’long life’ si silicatii din glicolul de tip verde, iar protectia impotriva coroziunii va fi redusa foarte mult.
Tipurile glicol de culoare orange sunt recomandate pentru cinci ani sau 80.000 km. Varinta poate fi utilizata si in auto care au folosit antigel clasic/verde, daca licidul de racire este drenat si instalatia de racire spalata. Gradul de protectie al agentului de racire are o relevanta scazuta pentru protecția impotriva coroziunii, un lichid de racire poate trece testul de inghet/desitate, dar sa nu aiba protectie impotriva electro-coroziunii.
Varianta Bluecol U este un antigel care este acceptate pentru toate autovehiculele si se poate amesteca cu toate tipurile de antigel aflat deja in radiator sau vasul de expansiune. De remarcat la Bluecol U, este ca atunci cand este adaugat la antigelul aflat deja in sistemul de racire, procesul de sinteza si pachetul de aditivi din Bluecol U imbunatateste proprietatie si calitatile antigelului original, oferind protectie foarte buna si performante pe tot parcursul anului in toate conditiile de utilizare. De asemenea, Bluecol U asigura o rezistenta superioara la coroziune pe perioade de pana la 5 ani.
Fişiere ataşate
Bluecol-U.png
Bluecol-U.png (105.75 KiB) Vizualizat de 3057 ori
Imagine Imagine Imagine
Avatar utilizator
SpOOk
Viteza 6
Mesaje: 518
Membru din: Lun Ian 09, 2012 10:12 pm
Localitate: Bucuresti
Contact:

Re: Tutorial_Lichidul de racire al motorului: informatii, teste si verificari

Mesaj de SpOOk »

Interesant. Multumim de info. :D
EX MINI Cooper S R53 - 2004
Actual Mazda 3 Skyactive X 2.0 NA | Husqvarna Svartpilen
Avatar utilizator
dedant68
Viteza 6
Mesaje: 643
Membru din: Mar Noi 28, 2017 8:09 pm
Localitate: Craiova, Voinesti(DB), Targoviste, Plymouth(United Kingdom)
Contact:

Re: Tutorial_Lichidul de racire al motorului: informatii, teste si verificari

Mesaj de dedant68 »

Un instrument eficient si rapid pentru masurarea densitatii lichidului de racire/temperatura de inghet este REFRACTOMETRUL.
Se utilizeaza simplu, si pe langa densitatea lichidului de racire masoara densitatea electrolitului acumulatorului si densitatea solutiei de spalare parbriz.
Fişiere ataşate
ecran valori.jpg
ecran valori.jpg (19.23 KiB) Vizualizat de 3035 ori
Refractometru.JPG
picatura lichid de racire.JPG
utilizare.JPG
Imagine Imagine Imagine
Scrie răspuns