TUTORIAL:inlocuire bucsi bara torsiune si verificare bucsi articulatie spate
- dedant68
- Viteza 6
- Mesaje: 643
- Membru din: Mar Noi 28, 2017 8:09 pm
- Localitate: Craiova, Voinesti(DB), Targoviste, Plymouth(United Kingdom)
- Contact:
TUTORIAL:inlocuire bucsi bara torsiune si verificare bucsi articulatie spate
Salut,
O problema comuna la toate variantele Mini Cooper este uzura care apare in cele doua bucsi montate pe bara de torsiune, uzura care genereaza zgomote de tipul unor lovituri/batai la fiecare trecere a automobilului peste denivelari. In prima faza crezi ca zgomotul provine din portbagaj sau de la hayon, dar ‘bataile’ deranjante sunt produse de bara de torsiune care avand joc, loveste in zona apropiata caroseriei si transmite un zgomot in tot habitaclul. Avand acces la suspensia spate pentru a executa aceasta operatie, am decis sa verific si starea celor doua bucsi corespunzatoare bratelor-spate, elemente elastice care asigura legatura cu caroseria. Bucsile bratelor sunt fixate fiecare prin presare intr-un suport confectionat din tabla presata, iar acesta este montat cu trei suruburi de caroserie.
Etapele de lucru pentru cele doua bucsi- bara de torsiune, partea dreapta spate(operatiile pentru partea stanga sunt identice):
-suspendarea caroserie pe suport si montarea cricului sub brat in punctul de legatura cu partea inferioara a amortizorului pentru a mentine suspensia comprimata, apox. 30-40mm (foto 1);
-se curata contra-aripa(foto 2;
-se identifica elementele de prindere a contra-aripii de caroserie(foto 3);
-se demonteaza cele 3 clipsuri(foto 4) cu ajutorul unei surubelnite tip stea, apoi cele 2 piulite PVC in partea superioara a contra-aripii( zona ascunsa-foto 5) cu tubulara de 10, si in final un surub cu pas mare/de carenaj cu torx 20, surub aflat la coltul inferior dreapta(foto 6); daca nu aveti toate elementele de prindere a contra-aripii, ar trebui sa inlocuiti ‘pierderile’ pentru o buna fixare a acesteia pe caroserie;
-se curate elementele demontate si se protejeaza cu ulei siliconic (cele de PVC) si ulei cu grafit elementele metalice(foto 7);
-dupa ce ati identificat bucsile(foto 8), incepeti prin demontarea semi-colierului metalic care fixeaza bucsa pe bara de torsiune; se foloseste cheie inelara dreapta sau cu cot de 13; suruburile sunt de M8, scurte, avand lungimea filetului de 12 mm, dar pozitia de lucru a inelarei este mai dificila(foto 9);
continuare...
O problema comuna la toate variantele Mini Cooper este uzura care apare in cele doua bucsi montate pe bara de torsiune, uzura care genereaza zgomote de tipul unor lovituri/batai la fiecare trecere a automobilului peste denivelari. In prima faza crezi ca zgomotul provine din portbagaj sau de la hayon, dar ‘bataile’ deranjante sunt produse de bara de torsiune care avand joc, loveste in zona apropiata caroseriei si transmite un zgomot in tot habitaclul. Avand acces la suspensia spate pentru a executa aceasta operatie, am decis sa verific si starea celor doua bucsi corespunzatoare bratelor-spate, elemente elastice care asigura legatura cu caroseria. Bucsile bratelor sunt fixate fiecare prin presare intr-un suport confectionat din tabla presata, iar acesta este montat cu trei suruburi de caroserie.
Etapele de lucru pentru cele doua bucsi- bara de torsiune, partea dreapta spate(operatiile pentru partea stanga sunt identice):
-suspendarea caroserie pe suport si montarea cricului sub brat in punctul de legatura cu partea inferioara a amortizorului pentru a mentine suspensia comprimata, apox. 30-40mm (foto 1);
-se curata contra-aripa(foto 2;
-se identifica elementele de prindere a contra-aripii de caroserie(foto 3);
-se demonteaza cele 3 clipsuri(foto 4) cu ajutorul unei surubelnite tip stea, apoi cele 2 piulite PVC in partea superioara a contra-aripii( zona ascunsa-foto 5) cu tubulara de 10, si in final un surub cu pas mare/de carenaj cu torx 20, surub aflat la coltul inferior dreapta(foto 6); daca nu aveti toate elementele de prindere a contra-aripii, ar trebui sa inlocuiti ‘pierderile’ pentru o buna fixare a acesteia pe caroserie;
-se curate elementele demontate si se protejeaza cu ulei siliconic (cele de PVC) si ulei cu grafit elementele metalice(foto 7);
-dupa ce ati identificat bucsile(foto 8), incepeti prin demontarea semi-colierului metalic care fixeaza bucsa pe bara de torsiune; se foloseste cheie inelara dreapta sau cu cot de 13; suruburile sunt de M8, scurte, avand lungimea filetului de 12 mm, dar pozitia de lucru a inelarei este mai dificila(foto 9);
continuare...
- dedant68
- Viteza 6
- Mesaje: 643
- Membru din: Mar Noi 28, 2017 8:09 pm
- Localitate: Craiova, Voinesti(DB), Targoviste, Plymouth(United Kingdom)
- Contact:
Re: TUTORIAL:inlocuire bucsi bara torsiune si verificare bucsi articulatie spate
Episodul 2
-se curata de rugina semicolierul si suruburile, eventual vopsire, sau inlocuire suruburi, dupa caz(foto 10,11);
-se scoate bucsa de cauciuc de pe bara prin departarea capetelor(bucsa este sectionata longitudinal(foto 12);
-se curate locul unde se intaleaza noua bucsa(foto 13); se introduce bucsa(foto 14) si se projejeaza cu ulei siliconic sau vaselina pentru bucsi; se monteza semicolierul cu ajutorul celor doua suruburi si se strange cu cheie dinamometrica la cuplu 40 Nm( foto 15);
Identic se procedeaza si pentru partea stanga a articulatiei spate!
continuare...
-se curata de rugina semicolierul si suruburile, eventual vopsire, sau inlocuire suruburi, dupa caz(foto 10,11);
-se scoate bucsa de cauciuc de pe bara prin departarea capetelor(bucsa este sectionata longitudinal(foto 12);
-se curate locul unde se intaleaza noua bucsa(foto 13); se introduce bucsa(foto 14) si se projejeaza cu ulei siliconic sau vaselina pentru bucsi; se monteza semicolierul cu ajutorul celor doua suruburi si se strange cu cheie dinamometrica la cuplu 40 Nm( foto 15);
Identic se procedeaza si pentru partea stanga a articulatiei spate!
continuare...
- dedant68
- Viteza 6
- Mesaje: 643
- Membru din: Mar Noi 28, 2017 8:09 pm
- Localitate: Craiova, Voinesti(DB), Targoviste, Plymouth(United Kingdom)
- Contact:
Re: TUTORIAL:inlocuire bucsi bara torsiune si verificare bucsi articulatie spate
Episodul 3
VERIFICARE BUCSI BRAT SPATE ( se recomanda verificarea la 80-100.000 km)
-se mentine cricul montat sub brat/suspensie comprimata 30-40 mm;
-se demonteaza surubul axial de prindere brat-suport folosind initial o cheie inelara de 20 pentru “ruperea cuplului de strangere” , o parghie atasata inelarei este foarte utila (foto 16);
-se continua demontartea surubului si a saibei de presiune, pana la scoaterea din articulatie prin folosirea clichetului + tubulara(foto 17);
-se demonteaza suportul metalic/port bucsa care este montat la partea superioara de caroserie prin 3 suruburi; se foloseste clichet+tije prelungitoare cu lungimi 150-250 mm + tubulara 16( foto 18, 19); se insemeneaza pozitia suportului pe caroserie inainte de demontare, deoarece gaurile acestuia sunt longitudinale si asigura convergenta rotii spate; astfel suportul se monteaza exact pe pozitia initiala; producatorul a stabilit ca atunci cand se circula in conditii normale de sarcina/incarcare, valoarea convergentei este ZERO;
-se curate elementele demontate si se verifica starea bucsilor demontatea( eu le aveam cumparate fiind pregatit pentru schimb); starea celor doua bucsi la 115.000 km rulaj este buna;
-se monteaza suportul port-bucsa pe caroserie, dar nu se strang la maximul cele 3 suruburi pentru a permite introducerea saibei si surubului axial (foto 21);
-se pozitioneaza suportul port-bucsa pe semnele trasate si se strange fiecare surub folosind cheia dinamometrica la cuplul de 125 Nm(foto 22);
-se strange surubul de legatura intre brat si suportul port-bucsa cu cheia dinamometrica la un cuplu de 160 Nm(foto 23 si 24);
Spor la lucru
VERIFICARE BUCSI BRAT SPATE ( se recomanda verificarea la 80-100.000 km)
-se mentine cricul montat sub brat/suspensie comprimata 30-40 mm;
-se demonteaza surubul axial de prindere brat-suport folosind initial o cheie inelara de 20 pentru “ruperea cuplului de strangere” , o parghie atasata inelarei este foarte utila (foto 16);
-se continua demontartea surubului si a saibei de presiune, pana la scoaterea din articulatie prin folosirea clichetului + tubulara(foto 17);
-se demonteaza suportul metalic/port bucsa care este montat la partea superioara de caroserie prin 3 suruburi; se foloseste clichet+tije prelungitoare cu lungimi 150-250 mm + tubulara 16( foto 18, 19); se insemeneaza pozitia suportului pe caroserie inainte de demontare, deoarece gaurile acestuia sunt longitudinale si asigura convergenta rotii spate; astfel suportul se monteaza exact pe pozitia initiala; producatorul a stabilit ca atunci cand se circula in conditii normale de sarcina/incarcare, valoarea convergentei este ZERO;
-se curate elementele demontate si se verifica starea bucsilor demontatea( eu le aveam cumparate fiind pregatit pentru schimb); starea celor doua bucsi la 115.000 km rulaj este buna;
-se monteaza suportul port-bucsa pe caroserie, dar nu se strang la maximul cele 3 suruburi pentru a permite introducerea saibei si surubului axial (foto 21);
-se pozitioneaza suportul port-bucsa pe semnele trasate si se strange fiecare surub folosind cheia dinamometrica la cuplul de 125 Nm(foto 22);
-se strange surubul de legatura intre brat si suportul port-bucsa cu cheia dinamometrica la un cuplu de 160 Nm(foto 23 si 24);
Spor la lucru
Re: TUTORIAL:inlocuire bucsi bara torsiune si verificare bucsi articulatie spate
Foarte tare
Multumim!
Multumim!
EX MINI Cooper S R53 - 2004
Actual Mazda 3 Skyactive X 2.0 NA | Husqvarna Svartpilen
Actual Mazda 3 Skyactive X 2.0 NA | Husqvarna Svartpilen
Re: TUTORIAL:inlocuire bucsi bara torsiune si verificare bucsi articulatie spate
bun tutorial! bv !
bucsa pe brat nu am verificat-o dar mi-ai dat o sugestie.
cum ai scos bucsa de pe suportul bratului? pt eu ce gasesc este doar bucsa si deci pt o eventuala interventie trebuie sa o extrag.
ceva scule dedicate?
m-am saturat sa inventez pe moment....
bucsa pe brat nu am verificat-o dar mi-ai dat o sugestie.
cum ai scos bucsa de pe suportul bratului? pt eu ce gasesc este doar bucsa si deci pt o eventuala interventie trebuie sa o extrag.
ceva scule dedicate?
m-am saturat sa inventez pe moment....
Drive safe and keep the wheels down
Re: TUTORIAL:inlocuire bucsi bara torsiune si verificare bucsi articulatie spate
e destul de dificil de scos bucsa de pe brat...daca nu ai experienta mai bine cumperi brate noi cu bucsi cu tot,altfel distrugi bratele
.......ghost...
- dedant68
- Viteza 6
- Mesaje: 643
- Membru din: Mar Noi 28, 2017 8:09 pm
- Localitate: Craiova, Voinesti(DB), Targoviste, Plymouth(United Kingdom)
- Contact:
Re: TUTORIAL:inlocuire bucsi bara torsiune si verificare bucsi articulatie spate
MultumescMiniRC31 scrie:bun tutorial! bv !
bucsa pe brat nu am verificat-o dar mi-ai dat o sugestie.
cum ai scos bucsa de pe suportul bratului? pt eu ce gasesc este doar bucsa si deci pt o eventuala interventie trebuie sa o extrag.
ceva scule dedicate?
m-am saturat sa inventez pe moment....
Dupa cum ai vazut, eu nu le-am schimbat, dar eram pregatit de "actiune". Un amic mi-a prelucrat la strung un dorn metalic cu diametrul exact cat este diametrul exteriorl - bucsa din carcasa , iar pe partea frontala este concava astfel incat marginea are 5 mm/ se fixeaza pe marginea bucsei din suport, iar centru ei intra in concavitate. Suportul se aseaza pe un lemn/fag sau stejar cu gaura, asta ca sa nu-l deformezi, apoi se bate cu ciocanul in dorn, dorn care impinge bucsa. Folosesti WD 40 pentru degripare. Daca ai o presa hidrulica/ sau cu surub este super Un suport cu bucsa costa 320 lei X 2 buc=640 lei. O bucsa este 38 lei, merita incercata una din variante. ...parerea mea.
Re: TUTORIAL:inlocuire bucsi bara torsiune si verificare bucsi articulatie spate
nu o fi "dracu'" atat de negru...eu tind sa cred ca se poate, aceeasi mancare de peste este si pt bucsa bratului oscilant fata da trebuie un extractor ca cel din imagine
eu nu imi fac probleme de extractie cat imi fac probleme daca deformez carcasa
eu nu imi fac probleme de extractie cat imi fac probleme daca deformez carcasa
- Fişiere ataşate
-
- extr.jpg (9.24 KiB) Vizualizat de 5420 ori
Drive safe and keep the wheels down
- dedant68
- Viteza 6
- Mesaje: 643
- Membru din: Mar Noi 28, 2017 8:09 pm
- Localitate: Craiova, Voinesti(DB), Targoviste, Plymouth(United Kingdom)
- Contact:
Re: TUTORIAL:inlocuire bucsi bara torsiune si verificare bucsi articulatie spate
Suportul port-bucsa este confectionat din tabla de 2mm ambutisata, este rezistent... Daca au scos bucsi pe 'aftermarket', este clar ca se schimba, numai ca trebuie depistata varianta cea mai comoda, sigura si eficienta . Cred ca o presa cu filet ar fi mai indicata, la asta m-am gandit si eu initial, dar necesita putina munca si ceva materiale. Posibil sa o execut in iarna asta si sa postez schema de lucru. Dar eu ma gandisem ca daca nu reusesc cu dornul, atunci cu masina electrica de gaurit si cu un burghiu pentru lemn de 5 mm, perforez cauciucul care este intre carcasa ex. si cea interiora a bucsei(prin care trece surubul). Daca dispare cauciucul acela, presiunea in exterior nu mai este si atunci bucsa iese usor din carcasa. dupa cum vezi in imagine este formata din doua semi-bucsi metalice.
Bucsa cea noua se prinde in menghina nuimai 50% din lungime si se strange, apoi se mentine stransa/comprimata cu legatura flexibila de plastic. Se scoate din menghina si se introduce partea stransa in suport, apoi se impinge pana la capat-presare in menghina, si cealalta parte.
Bucsa cea noua se prinde in menghina nuimai 50% din lungime si se strange, apoi se mentine stransa/comprimata cu legatura flexibila de plastic. Se scoate din menghina si se introduce partea stransa in suport, apoi se impinge pana la capat-presare in menghina, si cealalta parte.
Re: TUTORIAL:inlocuire bucsi bara torsiune si verificare bucsi articulatie spate
nu stiam cum arata aceasta bucsa dar se pare ca este destul de "usor".
o tabla de 2-3mm care sa vina exact pe exteriorul bucsei, o piulita un surub mai lung si un distantier ce sa se sprijine pe carcasa in partea cealalta
in schimb buna varinata ta cu menghina nu credeam ca bucsa asta are fante de expandare
o tabla de 2-3mm care sa vina exact pe exteriorul bucsei, o piulita un surub mai lung si un distantier ce sa se sprijine pe carcasa in partea cealalta
in schimb buna varinata ta cu menghina nu credeam ca bucsa asta are fante de expandare
Drive safe and keep the wheels down